Meredam Krisis dalam Praktik Humasda PT. KAI DAOP 4 Semarang pada Media Online Jawa Tengah
DOI:
https://doi.org/10.38204/komversal.v7i2.2388Keywords:
Humasda Strategy, , Crisis Management, Online Media Coverage, PT. KAI DAOP 4 Semarang, Crisis CommunicationAbstract
This study examines the strategy of the Regional Public Relations (Humasda) of PT. KAI (Persero) DAOP 4 Semarang in managing crises arising from online media coverage in Central Java. The focus is on the stages of crisis communication management, forms of crisis communication, channels, key messages, and communication styles used in responding to negative news. The research also analyzes internal and external factors that influence the effectiveness of these strategies. Using a qualitative approach with a case study design, data were collected through in-depth interviews and media document analysis. Thematic analysis techniques were employed. The findings are expected to provide an in-depth understanding of crisis communication management practices, identify best practices and challenges, and offer both theoretical and practical contributions to the development of crisis management in state-owned enterprises (BUMN) in the digital era.
Downloads
References
Azwar S. (2010). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Kriyantono, R. (2015). Public Relations, Issue & Crisis Management: Pendekatan Critical Public Relation, Etnografi Kritis & Kualitatif. Jakarta: Kencana.
Macnamara, J. (2013). STRATEGI PUBLIC RELATIONS. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Mulyana, D. (2003). Metodologi penelitian kualitatif : paradigma baru ilmu komunikasi dan ilmu sosial lainnya. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyana, D. (2006). Metodologi penelitian kualitatif : paradigma baru ilmu komunikasi dan ilmu sosial lainnya (Cet.5). Bandung: Remaja Rosdakarya, 2006.
Nova, F. (2009). Crisis Public Relations: Bagaimana PR Menangani Krisis Perusahaan. Jakarta: Grasindo.
Putra, A. I., Sahl, D. F., Zou, G. C., & Makarim, N. R. (2024). Bumi yang Terakhir. Pasuruan: Basya Media Utama.
Silviani, I. (2020). Public relations sebagai solusi Komunikasi Krisis. Surabaya: Scopindo Media Pustaka.
Buku
Azwar S. (2010). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Kriyantono, R. (2015). Public Relations, Issue & Crisis Management: Pendekatan Critical Public Relation, Etnografi Kritis & Kualitatif. Jakarta: Kencana.
Macnamara, J. (2013). STRATEGI PUBLIC RELATIONS. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Mulyana, D. (2003). Metodologi penelitian kualitatif : paradigma baru ilmu komunikasi dan ilmu sosial lainnya. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyana, D. (2006). Metodologi penelitian kualitatif : paradigma baru ilmu komunikasi dan ilmu sosial lainnya (Cet.5). Bandung: Remaja Rosdakarya, 2006.
Nova, F. (2009). Crisis Public Relations: Bagaimana PR Menangani Krisis Perusahaan. Jakarta: Grasindo.
Putra, A. I., Sahl, D. F., Zou, G. C., & Makarim, N. R. (2024). Bumi yang Terakhir. Pasuruan: Basya Media Utama.
Silviani, I. (2020). Public relations sebagai solusi Komunikasi Krisis. Surabaya: Scopindo Media Pustaka.
Jurnal
Achmad, F., & Pratama, E. (2024). Analisis Manajemen Krisis Di Kompas Gramedia Jakarta Pusat. 3(1), 115–123.
Apriliani, M. P. (2023). Analisis Strategi Manajemen Krisis Public Relations PT . KAI Dalam Menerbitkan Siaran Press di Postingan Instagram ( Studi Kasus Imbas Tanah Analisis Strategi Manajemen Krisis Public Relations PT . KAI Dalam Menerbitkan Siaran Press di Postingan Instagram. December.
Argaditya, A. R., & Ali, A. (2023). Peran Humas Dalam Pelaksanaan Program Corporate Social Responsibility (Csr) Pt. Cisarua Mountain Dairy Tbk (Cimory) Kabupaten Bogor. EProceedings of Management, 10(4).
Arif, A., & Imran, A. I. (2018). Analisis Strategi Komunikasi Krisis Humasda Pt. Kereta Api Indonesia (Persero) Daerah Operasional 2 Bandung (Studi Deskriptif Dalam Kasus Penertiban Lahan Stasiun Barat)”. Alfuad: Jurnal Sosial Keagamaan, 2(1), 1. https://doi.org/10.31958/jsk.v2i1.1204
Hartiana, T. I. P. (2014). Citra Perusahaan Dalam Berita Krisis Perusahaan: Konstruksi Citra Perusahaan Daerah Taman Satwa (Pdts) Kebun Binatang Surabaya Dalam Teks Berita Kematian Michael Di Harian Jawa Pos Dan Sindo. Jurnal Kajian Komunikasi, 2(2), 126. Https://Doi.Org/10.24198/Jkk.V2i2.7379
Hubungan, P., Dalam, M., Citra, M., Di, P., & Kai, P. T. (2023). Intan Permatasari, 2023 Peran Hubungan Masyarakat Dalam Meningkatkan Citra Perusahaan Di Pt Kai Daop 2 Bandung Universitas Pendidikan Indonesia Repository.Upi.Edu Perpustakaan.Upi.Edu. 1–7.
Loven, R. D. P., Christin, M., & Ayub. (2020). Manajemen Krisis Public Relations PT KAI Commuter Jabodetabek pada Penanganan Kecelakaan KRL September 2015. JCommsci (Journal Of Media and Communication Science), 3(1), 47–57. https://doi.org/https://doi.org/10.29303/jcommsci.v3i1.61
Maulana, S. (2021). Manajemen Isu Polres Bangka Dalam Membangun Kepercayaan Publik (Studi Kasus Pengolahan Isu Perlindungan Tambang Timah Ilegal di Kecamatan Riau Silip pada 2019/2020). Studia Komunika: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(1), 38–42.
Permatasari, M. P. (2017). Pengelolaan Isu Dan Krisis Pt. Kereta Api (Persero) Daop 4 Semarang Dalam Menjalankan Peran Public Relations (Studi Mengenai Isu Kelangkaan Tiket Kereta Pada Hari Libur Nasional Dan Krisis Konflik Pembangunan Rel Baru Dari Pelabuhan Tanjung Mas Menuju Ke . In Ekp (Vol. 13). Unika Soegijapranata Semarang.
Prafitri, I. A. (2010). Strategi Manajemen Krisis Humasda Pt Kereta Api (Persero) daop i Jakarta.
Septiana, A. R., Bormasa, M. F., Alalsan, A., Mustanir, A., Wandan, H., Razak, M. R. R., Lalamafu, P., Mosshananza, H., Kusnadi, I. H., & Rijal, S. (2023). Kebijakan Publik: Teori, Formulasi Dan Aplikasi. Global Eksekutif Teknologi.
Sucahyo, G. (2019). Strategi Public Relations Kementerian Komunikasi Dan Informatika Republik Indonesia Dalam Mengelola Hoax. Fakultas Ilmu Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif ….
Urohmah Shifa. (2023). Pembinaan Karakter Disiplin Siswa Melalui Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Di Kelas Iv C Sdn Taktakan 1. Skripsi, 1–7.