Analisis Penggunaan Bahasa Daerah Sunda Pada Keterampilan Interaksi Sosial Dalam Komunikasi Mahasiswa
DOI:
https://doi.org/10.38204/komversal.v7i2.2281Keywords:
Sundanese language, social interaction, local students, intercultural communication, multiculturalismAbstract
This study aims to analyze the impact of Sundanese regional language use on the social interaction skills of local university students within a multicultural campus environment. Employing a qualitative approach through in-depth interviews, the research explores the experiences of students at Universitas Pendidikan Indonesia who are native to West Java and how they communicate with peers from diverse cultural backgrounds. The findings reveal that the dominant use of Sundanese provides a sense of comfort and strengthens cultural identity, yet may also hinder communication and create a sense of exclusivity when used excessively in heterogeneous social settings. Linguistic adaptation through the use of Indonesian as a lingua franca emerges as a key strategy for fostering inclusive and harmonious interactions. These insights highlight the importance of balancing the preservation of regional languages with adaptive communication skills in higher education environments.
Downloads
References
Artikel dari website dengan nama penulis
Wijoyo, H. (2022). Analisis teknik wawancara (pengertian wawancara, bentuk-bentuk pertanyaan wawancara) dalam penelitian kualitatif bagi mahasiswa teologi dengan tema pekabaran injil melalui penerjemahan alkitab. Academia.edu, 1–10. Diakses dari https://www.academia.edu/
Adolph, R. (2016). Triagulasi data dalam analisis data kualitatif. Unpublished Manuscript, 10(September), 1–23.
Sari, R. N., Zasrianita, F., Islam, U., Fatmawati, N., & Bengkulu, S. (2025). Pengaruh penggunaan bahasa daerah dalam interaksi mahasiswa pada perkuliahan di Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu. JKIP: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 5(4), 937–944.
Junaedi, A. (2017). Strategi adaptasi budaya mahasiswa dalam menghadapi perbedaan kebudayaan Kota Tegal (studi kasus mahasiswa PGSD UPP Tegal FIP UNNES). Jurnal Kreatif September, 2017, 180–191.
Jurnal cetak
Bulan, D. R. (2019). Bahasa Indonesia sebagai identitas nasional bangsa Indonesia. Jisipol, 3(2), 23–29.
Fitrianti, A., & Riyandani, F. (2023). Hambatan komunikasi antarbudaya mahasiswa Papua di Kota Semarang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7, 18042–18046.
Nevin, A. (1990). The changing of teacher education special education. Teacher Education and Special Education, 13(3–4), 147–148.
Sobrana, C. (2007). Bahasa Sunda sudah di ambang kematiankah? Makara Human Behavior Studies in Asia, 11(1), 13–17.
Wawan, Nugraha, E., San Fauziya, D., & Siliwangi, I. (2018). Pengaruh penggunaan bahasa Sunda terhadap penggunaan bahasa Indonesia pada masyarakat Kampung Balandongan. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 1(3), 425–434. http://dx.doi.org/10.22460/p.v1i3p%25p.774
Jurnal online
Arumawati, N., & Aulia, A. (2024). Etika berbahasa dalam pelayanan publik. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(9), 11018–11025. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i9.5932
Chandra, Z. (2023). Analisis Kurikulum Merdeka: Mampukah merevitalisasi bahasa daerah? Journal of Information Systems and Management, 2(6), 28–38. https://jisma.org/index.php/jisma/article/view/565
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075
Ferry Dinata, F. K. A., Rahmalia, R., & Ariyanti, W. (2024). Pengaruh penggunaan bahasa Sunda terhadap tingkat pemahaman mahasiswa luar Sunda. Al Yazidiy: Jurnal Sosial Humaniora dan Pendidikan, 6(1), 77–87. https://doi.org/10.55606/ay.v6i1.831
Fitriyani, A., Suryadi, K., & Syam, S. (2015). Peran keluarga dalam mengembangkan nilai budaya Sunda. Sosietas, 5(2). https://doi.org/10.17509/sosietas.v5i2.1521
Hakim, L. N. (2013). Ulasan metodologi kualitatif: Wawancara terhadap elit. Aspirasi, 4(2), 165–172. https://jurnal.dpr.go.id/index.php/aspirasi/article/view/501
Jameson, J. (2013). E-leadership in higher education: The fifth “age” of educational technology research. British Journal of Educational Technology, 44(6), 889–915. https://doi.org/10.1111/bjet.12103
Julianti, D., & Siagian, I. (2023). Analisis pengaruh bahasa daerah terhadap penggunaan bahasa Indonesia. Innovative: Journal of Social Science, 3, 5829–5836. http://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/956
Kurniawan, R., Ikhlas Ramadhan, T., & Hartono, R. (2024). Implementasi sistem Question Answering menggunakan metode Long Short Term Memory (LSTM) pada studi kasus bahasa Sunda. JATI (Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika), 8(4), 7570–7578. https://doi.org/10.36040/jati.v8i4.10237
Rachmawati, I. N. (2007). Pengumpulan data dalam penelitian kualitatif: Wawancara. Jurnal Keperawatan Indonesia, 11(1), 35–40. https://doi.org/10.7454/jki.v11i1.184
Rahmi, S., & Syukur, M. (2023). Analisis penggunaan bahasa daerah dan lemahnya kemampuan berbahasa Indonesia pada siswa SD No. 249 Tunrung Ganrang. JURNAL SYNTAX IMPERATIF: Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 4(2), 131–139. https://doi.org/10.36418/syntax-imperatif.v4i2.228
Ruhansih, D. S. (2017). Efektivitas strategi bimbingan teistik untuk pengembangan religiusitas remaja. QUANTA: Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling dalam Pendidikan, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.22460/q.v1i1p1-10.497
S, A. P., & Hartono, W. J. (2023). Pentingnya penggunaan bahasa Indonesia di perguruan tinggi. Jotika Journal in Education, 2(2), 57–64. https://doi.org/10.56445/jje.v2i2.84
Saputra, R. I., Suryati, S., & Muzaiyanah, M. (2024). Analisis penggunaan bahasa daerah dalam berkomunikasi pada masyarakat Desa Gumai Kecamatan Gelumbang Kabupaten Muara Enim. Jurnal Bahasa Daerah Indonesia, 1(1), 10. https://doi.org/10.47134/jbdi.v1i2.2279
Sudaryat, Y. (2015). The mindset of Sundanese people in their language expressions. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 5(1), 126–133. https://doi.org/10.17509/Fijal.v5i1.839
Laporan wawancara
Akmal, S. (2025, 20 March). Personal Interview.
Fazril, S. (2025, 22 March). Personal Interview.
Nurul, B. (2025, 22 March). Personal Interview.
Ronald, S. (2025, 24 March). Personal Interview.
Zaki, H. (2025, 24 March). Personal Interview.