Pengaruh Fasilitas Belajar Dan Kapasitas Guru Terhadap Pemahaman Akuntansi Dengan ILC Sebagai Variabel Moderasi Pada Smk Akuntansi Bagian Medan Utara

  • Adi Harianto Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Eka Nurmala Sari Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Irfan Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
Keywords: Learning Facilities, Teacher Capacity, Internal Locus Of Control, Accounting Understanding

Abstract

The purpose of this study was to determine, test and analyze the effect of learning facilities on accounting understanding at the Accounting Vocational School in North Medan, the effect of teacher capacity on accounting understanding at the Accounting Vocational School in North Medan, Internal Locus of control moderated learning facilities and teacher capacity on accounting understanding at the Accounting Vocational School. in North Medan. This study uses a quantitative associative approach with data collection techniques through library research and questionnaires. The research population is class XI Accounting SMK students in North Medan, totaling 175 students. The data analysis of this research used quantitative data analysis techniques. The statistic used is Structural Equation Model - Partial Least Square (SEM-PLS). Software to process this research data using SmartPLS. The results showed that accounting learning facilities had a effect on accounting understanding. The better the available accounting learning facilities, the more students' understanding of accounting will increase. Teacher capacity has a significant effect on accounting understanding. The higher the level of teacher capacity, the higher the level of accounting ability. Internal Locus Of Control does not moderate the effect of learning facilities and teacher capacity on accounting understanding

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldiansyah, O., Afroh, I. K., & Murwanti, R. (2022). Determinan Penentu Tingkat Pemahaman Akuntansi Dalam Pembelajaran Daring Di Era Covid-19 Mahasiswa Akuntansi Universitas Muhammadiyah Jember. JRAK Jurnal Riset Akuntansi dan Bisnis, 8(2), 117-126.
Arifin, R. (2017). Budaya Perilaku Organisasi. Malang: Empat Dua.
Azhar, A. (2007). Media Pembelajaran. Jakarta: Grafindo Persada.
Bafadal, I. (2007). Manajemen Perlengkapan Sekolah Teori dan Aplikasinya. Jakarta: Bumi Akasara.
Bahrul. K. (2012). Mengukur Kinerja Pelayanan dan Kepuasan Pelanggan. Bandung: Pustaka Ilmu.
Budi, H., & N. (2011). Analisis Pemahaman Siswa Akuntansi Terhadap Konsep Aset, Kewajiban dan Ekuitas. Jurnal Bisnis Dan Akuntansi, 2(1).
Budiadi, D., & Sulistyawati, J. (2013). Pengaruh Kapasitas guru, Self Efficacy, Locus Of Control, Fasilitas Pembelajaran Terhadap Tingkat Pemahaman Siswa Akuntansi. Cahaya Aktiva, 3(1).
Ely Suhayati. (2009). Akuntansi Keuangan (1st ed.). Yogyakarta: Graha Ilmu.
Fadjar, H., & R. (2014). No TitleInternal locus of control sebagai moderasi pada pengaruh kapasitas guru terhadap tingkat pemahaman akuntansi (Studi Empiris pada Siswa Program Studi Akuntansi di Fakultas Ekonomi Universitas Slamet Riyadi Surakarta). Jurnal Akuntansi Dan Sistem Teknologi Informas, 10(1).
Fandy Tjiptono. (2013). Manajemen Pelayanan Jasa. Yogyakarta: Andi.
Furcot, V., & Shearon, W. T. (1991). Budgetary Participation, Locus of Control, and Mexican Management Performance and Job Satisfaction. The Accounting Review, 66(1).
Harahap, S. S. (2010). Analisis Laporan Keuangan. Yogyakarta: BPFE.
Harto, B., Sasmitha, J. L., & Yulianto. (2019). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Mahasiswa Memilih Bekerja Sebagai Teknisi Akuntansi di Era Digital & Masyarakat Ekonomi Asean (MEA). Jurnal Riset Akuntansi dan Perbankan, 13(2), 87-108.
Hengky, C. &. (2018). Pengaruh Disiplin Belajar, Lingkungan Sekolah, Dan Fasilitas Belajar Terhadap Hasil Belajar. Economic Education Analysis Journal, 2(2).
Ikatan Akuntan Indonesia. (2009). Standar Akuntansi Keuangan. Jakarta: Salemba Empat.
Inayah, R., & S. (2013). Pengaruh Kapasitas Guru, Motivasi Belajar Siswa, Dan Fasilitas Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Pada Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri I Lasem Jawa Tengah. Jurnal Pendidikan Insan Mandiri, 1(1).
Kartika, I., & Wijayanti, P. (2007). Locus of Control and Accepting Disfungsional Behavior on Public Auditors of DFAB. Jurnal: Akuntabilitas, 6(2), 158–164.
Khairatunnazah. (2018) Pengaruh Kompetensi Dosen Dan Fasilitas Belajar Terhadap Pemahaman Mata Kuliah Pelaporan Dan Laporan Keuangan Dengan Internal Locud Of Control Sebagai Variabel Moderasi. Tesis Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
Kieso, W. (2000). Akuntansi Intermediate. Jakarta: Binapura.
Kismono, G. (2001). Pengantar Bisnis. Yogyakarta: BPFE.
Klausmeir, H. J., & Godwin, W. (1975). Learning and Human Abilities: Educational Psycology. London: Harper & Row Publishers.
Kurnisih, I. (2017). Kupas tuntas Kapasitas Pedagogik. Jakarta: Buku Seru.
L., G. T. (2002). Cara Belajar Yang Efisien. Yogyakarta: Gajah Mada.
Luthans, F. (2011). Perilaku organisasi. Yogyakarta: Andi.
Mufsah, & J. (2011). Peningkatan Kapasitas Guru. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Mulyasa. (2002). Manajemen Berbasis Sekolah : Konsep, Strategi dan Implementasi. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Nasir, A., & Nazlin, N. (2013). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Intelektual Dan Minat Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Ekonomi, 1(1).
Nasution, F. A. (2009). Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Kepercayaan Diri Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Siswa UMSU. Jurnal Riset Akuntansi Dan Bisnis, 1(1).
Novius, A. (2010). Analisis Pemahaman Siswa Akuntansi Dalam Menghadapi Mata pelajaran Dasar-Dasar Akuntansi (Studi Pada Siswa Akuntansi-S1 Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau). Fokus Ekonomi, 1(5).
Purnomo, Y. J., Harto, B., & Setyabudhi, A. L. (2022). Preliminary Analysis of Blibli's E-Commerce MSME Determinants on the Use of Cloud Accounting. Economic and Business Management International Journal (EABMIJ), 52-57.
Purwanto, N. (2003). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Rachmi, F. (2010). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual, dan Perilaku Belajar Terhadap Pemahaman Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 5(1).
Ratnawati. (2015). Siklus Akuntansi. Yogyakarta: Kanisius.
Riana, A. &. (2017). Pengaruh Sarana Prasarana Pendidikan Dan Kecerdasan Emosional (Eq) Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Siswa Dengan Minat Belajar Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Siswa Amik Jtc Semarang Angkatan 2012 - 2014). Jurnal AMIK JTCINFOKAM, 2(1).
Ridwan. M. (2004). Belajar Mudah Analisis Laporan Keuangan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Rukmana, A. Y., Harto, B., & Gunawan, H. (2021). 20218Analisis Urgensi Kewirausahaan Berbasis Teknologi (Technopreneurship) dan Peranan Society5.0 dalam Perspektif Ilmu PendidikanKewirausahaan. JSMA (Jurnal Sains Manajemen & Akuntansi, 13(1), 8-23.
Simamora, H. (2013). Akuntansi Manajemen. Jakarta: Star Gate Publisher.
Soemarso. S.R. (2015). Akuntansi Suatu Pengantar. Jakarta: Salemba Empat.
Soemarso. (2012). Akuntansi Suatu Pengantar. Jakarta: Rineka Cipta.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Bandung: PT Alfabet.
Supriyono. (2015). Analisis Laporan Keuangan. Jakarta: Elex Media Komputindo.
Suwardjono. (2011). Teori Akuntansi Perekayasaan Pelaporan Keuangan. Yogyakarta: BPFE.
Tjiptono. F. (2006). Manajemen Pelayanan Jasa. Yogyakarta: Andi.
Tugiman, H. (2006). Standar Profesional Audit Internal. Yogyakarta: Kanisius.
Wahyudi dan Aida. (2006). Profesionalisme Akuntan dan Proses Pendidikan Akuntansi di Indonesia. Jakarta: LP3ES.
Warsono. (2016). Manajemen Keuangan Perusahaan. Yogyakarta: BPFE.
Waworuntu, B. (2016). Perilaku Organisasi. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor.
Yusuf, H. (2001). Auditing (Pengauditan). Yogyakarta: STIE Yogyakarta.
Zaki Baridwan. (2012). Intermedite Accounting. Yogyakarta: BPFE.
Published
2022-07-19
How to Cite
Adi Harianto, Eka Nurmala Sari, & Irfan. (2022). Pengaruh Fasilitas Belajar Dan Kapasitas Guru Terhadap Pemahaman Akuntansi Dengan ILC Sebagai Variabel Moderasi Pada Smk Akuntansi Bagian Medan Utara. JRAK (Jurnal Riset Akuntansi Dan Bisnis), 8(2), 185 - 196. https://doi.org/10.38204/jrak.v8i2.981