Analisis Analisis Strategi Bisnis Dan Dampaknya Terhadap Pendapatan Selama Pandemi Dan Era New Normal Covid-19

  • Nengsi Sudirman Universitas Mega Buana Palopo
  • Hardianti Pertiwi Universitas Mega Buana Palopo
  • Mensy Otelyo Kastanya Universitas Musamus Merauke
Keywords: Business Strategy, Small and Medium Enterprise (SME), Income

Abstract

This study aims to determine business strategy and its impact on the income of independent entrepreneur families during the pandemic and the new normal era of Covid-19 (A Case study of the Al-Ichwan Banana Chips Business). This research is a type of descriptive qualitative research. The type of research data used is primary data and secondary data. In analyzing the data, researchers conducted observations, field research, in-depth interviews, and segmentation to obtain the relevant analysis. The researcher directly visited the object under study, namely Al-Ichwan's banana chip processed SME in Lera Village, East Luwu Regency, South Sulawesi. The results of the study show that business strategy can be carried out by utilizing technology in distributing goods through e-commerce platforms and using social media and continuing to innovate products. The revenue impact has decreased drastically considering the availability of raw materials has become scarce and prices have soared. In addition, entering the new normal era is a challenge in optimizing and revamping business strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arianto, B. (2020). Pengembangan UMKM Digital di Masa Pandemi Covid-19. ATRABIS: Jurnal Administrasi Bisnis. 6 (2).

Arif, N. (2020). Strategi UMKM Dalam Menghadapi New Normal. Dipetik dari Suara.com: https://www.suara.com/yoursay/strateg i-umkm-dalam-menghadapi-newnormal

Bui, C.C., Wenseslia, F., Hafizkhan, M., Wijayanti, D., dan Heriyadi. (2022). Tantangan Dan Strategi Pemasaran UMKM Pada Era New Normal. Magister Manajemen. Universitas Tanjung Pura.

Chaffey, Dave. (2011). E-Business and E-Commerce Management. England: Prentice Hall

David, fred R. (2008). Konsep Teori dan Teknik Menganalis Manajemen Strategi Berdasarkan Konsep Michael R Porter. Jakarta: Gramedia Pustaka Media.

Hadi, S., Satato, Y.R., dan Ainan, M. (2022). Studi Strategi Pemasaran Selama Masa Pandemi Covid19 Pada UMKM Olahan Tempe Semarang. Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis. 15 (2). 375-381.

Hamdani, T. (2020). 70% UMKM Mati Suri Gara-gara Dihantam Corona. Diambil kembali dari DetikFinance: https://m.liputan6.com/

Hanifah, S. (2020). Dampak Buruk Virus Corona untuk Indonesia. Dari Merdeka.com. https://www.merdeka.com/peristiwa/dampak-buruk-virus-corona-untuk-indonesia.html

Helmalia dan Afrinawati. (2018). Pengaruh E-Commerce Terhadap Peningkatan Pendapatan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah di Kota Padang. JEBI: Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam. 3 (2).

Henry, M., dan Quinn, J. B. (1991). The Strategy Process: Concepts, Contexts, and Cases. Prentice Hall International, Inc. New Jersey.

Ichsan, R.N., dan Yusuf, M. (2021). Strategi Bisnis Umkm Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Kajian Ekonomi dan Kebijakan Publik. Vol. 6 (2).

Kholidah, Miftahur. (2018). Peluang Dan Tantangan Pengembangan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Dari Berbagai Aspek Ekonomi.

Pakpahan, A. (2020). Covid-19 dan Implikasi Bagi Usaha Mikro, Kecil dan Menengah. Jurnal Ilmiah Hubungan Internasional, 56-64.

Putri, N.A, dan Lestari, D. (2019). Pengaruh Gaya Hidup Dan Literasi Keuangan Terhadap Pengelolaan Keuangan Tenaga Kerja Muda Di Jakarta. AKURASI: Jurnal Riset Akuntansi Dan Keuangan, 1(1), 31 - 42.

Rangkuti, Freddy. (2013). Teknik Membedah Kasus Bisnis Analisis SWOT Cara Perhitungan Bobot, Rating, dan OCAI. Penerbit PT. Gramedia Pustaka Utama. Jakarta.

Sandiasa, G., & Widnyani, I. A. P. S. (2017). Kebijakan Penguatan Lembaga Pemberdayaan dalam Meningkatkan Partisipasi Pemberdayaan Masyarakat Pedesaan. Dalam Locus Majalah Ilmiah Fisip. 8(1), 64–78.

Sangadji, E. M., dan sopiah. (2010). Metodologi Penelitian Pendekatan Praktis dalam Penelitian. Yogyakarta: C.V Andi.

Shahzad, A. Chin, HK. (2020). Malaysian SMEs Performance and the use of E-Commerce: A Multi-Group Analysis of Click-and-Mortar and Pure-Play E-Retailers. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences, Vol. 14 (1), 01-33.

Strauss, J. dan Frost, R. (2009). E-Marketing 5th edition. Prentice-Hall. Inc., Upper Saddle, New Jersey.

Tasruddin, R. (2015). Strategi Promosi Periklanan Yang Efektif. Strategi Promosi Periklanan Yang Efektif, 2(Desember), 107–116.

Viando, A. (2020). BPS: 82 Persen Pendapatan Perusahaan Merosot di Era Covid-19. Dari CNNIndonesia. https://www.cnnindonesia.com/ekonomi/20201007131253-92-555422/bps-82-persen-pendapatan-perusahaan-merosot-di-era-covid-19.

Wahyuni, Endang D. Wibawani, S. (2020). Pemberdayaan Pengurus Aisyiyah dengan Penguatan Manajemen Bisnis. Jurnal Pengabdian dan Peningkatan Mutu Masyarakat, vol 1 no 1, p. 13-17. http://ejournal.umm.ac.id/index.php/janayu.

Published
2023-07-31
How to Cite
Sudirman, N., Hardianti Pertiwi, & Mensy Otelyo Kastanya. (2023). Analisis Analisis Strategi Bisnis Dan Dampaknya Terhadap Pendapatan Selama Pandemi Dan Era New Normal Covid-19. JRAK (Jurnal Riset Akuntansi Dan Bisnis), 9(2), 452-461. https://doi.org/10.38204/jrak.v9i2.1248