Pemahaman Mahasiswa Akuntansi Terhadap Konsep Dasar Akuntansi (Studi Empiris Mahasiswa Akuntansi Kota Merauke)

Authors

  • Cici Allo Universitas Musamus Merauke
  • Ni Luh Putu Nita Yulianti Universitas Musamus Merauke

DOI:

https://doi.org/10.38204/jrak.v10i1.1666

Keywords:

understanding of assets, equity, liabilities, accounting, students

Abstract

The purpose of this study was to examine differences in students' understanding of accounting in the city of Merauke based on their educational background. Sampling through purposive sampling method. Sources of data in this study were obtained from direct interviews and literature and distributing questionnaires, namely a number of 110 Merauke City Accounting students. The data collection technique used was a five likert-scale questionnaire. The research uses SPSS data processing with different tests, hypothesis testing shows the results that H1 and H3 are accepted where the value is less than 0.05 so it can be concluded that there is a significant difference, while H2 is not accepted where the significant level is greater than 0.05. This is due to students' lack of understanding of obligations which is an important indicator in understanding the recording of financial reports. The results of the study say that there are significant differences in understanding assets and capital between students with high school and vocational educational backgrounds. There is no significant difference in understanding debt between students with high school and vocational education backgrounds.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardiansyah, S. &. (2021). Analisis Perilaku Belajar Dan Minat Belajar Terhadap Pemahaman Akuntansi Dengan Kecerdasan Intelektual Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Mahasiswa S1 Akuntansi Periode 2017 – 2018 UPN “Veteran” Jawa Timur). Jurnal Akuntansi Dan Keuangan Kontemporer (JAKK), 4, 109–119. https://doi.org/10.30596/jakk.v4i1.6908

Biduri, S. (2016). Pengaruh Pemahaman Mahasiswa Akuntansi Terhadap Konsep Dasar Akuntansi Dengan Latar Belakan Sekolah Menengah Yang Berbeda Pada Universitas Muhammadiyah Sidoarjo-Jawa Timur. Prosiding Seminar Nasional Ekonomi Dan Bisnis & Call For Paper FEB UMSIDA, 512–527.

Indra & Rusmita. (2018). Tingkat Pemahaman Akuntansi (Studi Mahasiswa Jurusan Akuntansi FEB UNTAN). Jurnal Ekonomi Bisnis Dan Kewirausahaan, 7(1), 72–85. https://doi.org/10.26418/jebik.v7i1.24446

Juniarti. (2020). Analisis Tingkat Pemahaman Mahasiswa Akuntansi Terhadap Konsep Dasar Akuntansi Pada Fakultas Ekonomi Universitas Muhammadiyah Palembang. Jurnal Administrasi Publik, 21(1), 1–9. http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/2203

Laksmi, A. C., & Febrian, R. S. (2018). Faktor-Faktor Penentu Tingkat Pemahaman Mahasiswa Akuntansi. Jurnal Akuntansi & Auditing Indonesia, 22(1), 25–35. https://doi.org/10.20885/jaai.vol22.iss1.art3

mamahit, C. (2019). Analisis Tingkat Pemahaman Mahasiswa Akuntansi Terhadap Konsep Dasar Akuntansi. Jurnal Akuntansi, 8(5).

Mawardi, M. C. (2016). Tingkat Pemahaman Mahasiswa Akuntansi Terhadap Konsep Dasar Akuntansi Di Perguruan Tinggi Negeri Di Kota Malang. Jurnal Akuntansi & Manajemen. https://doi.org/10.18860/iq.v0i0.1758

Ramadhani, E. W. (2017). Analisis Tingkat Pemahaman Mahasiswa Akuntansi Terhadap Konsep Dasar Akuntansi. Jurnal Akuntansi & Manajemen, 53(9).

Rusmita, S. (2021). Analisis Tingkat Pemahaman Mahasiswa Akuntansi Terhadap Konsep Dasar Akuntansi Berdasarkan Asal Sekolah. Jurnal Ekonomi Bisnis Dan Kewirausahaan, 3(1), 85–94. https://doi.org/10.24014/jiq.v10i1.3109

Sari & Irsadsyah. (2017). Analisis Tingkat Pemahaman Mahasiswa Akuntansi Terhadap Konsep Dasar Akuntansi. Simposium Nasional Akuntansi XIII, 1–22, 0–23.

Satria & Fatmawati. (2017). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Pada Mahasiswa Akuntansi Di Kota Bandung. Amwaluna: Jurnal Ekonomi Dan Keuangan Syariah, 1(1), 66–80. https://doi.org/10.29313/amwaluna.v1i1.2022

Sriyunianti & Sutra. (2022). Analisis Perilaku Belajar dan Pemahaman Akuntansi pada Masa Pandemi. Jurnal Akuntansi , Bisnis, Dan Ekonomi Indonesia, 1(No.1), 98–100.

Suprianto, E., & Harryoga, S. (2016). Faktor-Faktor Penentu Tingkat Pemahaman Akuntansi. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 18(3), 75. https://doi.org/10.24914/jeb.v18i3.281

Wardiningsih, R. (2020). Analisis Pemahaman Mahasiswa Akuntansi terhadap Konsep Dasar Akuntansi. Jurnal Manajemen Dan Ilmu Pendidikan, 2(2), 143–156. https://doi.org/10.36088/manazhim.v2i2.852

Downloads

Published

2024-01-17

How to Cite

Allo, C., & Ni Luh Putu Nita Yulianti. (2024). Pemahaman Mahasiswa Akuntansi Terhadap Konsep Dasar Akuntansi (Studi Empiris Mahasiswa Akuntansi Kota Merauke). JRAK (Jurnal Riset Akuntansi Dan Bisnis), 10(1), 33–39. https://doi.org/10.38204/jrak.v10i1.1666